ورود

عضویت




Search - K2 Improved Search Plugin by Offlajn
جستجو -مجموعه ها
جستجو - تماس ها
جستجو - محتوا
جستجو - خبرخوان ها
جستجو - وب لینک ها

سوره ق

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

تقريباً تمام آيات اين سوره بر محور معاد دور مي‌زند و مباحثي چون ثبت اعمال و اقوال، مرگ و حوادث قيامت و استدلال بر مسأله معاد را مطرح مي‌نمايد.

 

موضوعنامشناسهشرحقوم (ملت)مکانشمارش
اشخاص تُبَّع لقب پادشاهان حمیری عربستان از قوم تبع دو بار در قرآن مجید یاد شده است. ( دخان/36؛ ق/13) این دو آیه اشاره دارد که قوم تبع که قومی گناهکار بودند، پیامبران را دروغگو می شمردند و در نتیجه عقاب خداوند بر آنها تعلق گرفت و نابودشان کرد. نقل شده که تبع از حمیریها بوده که در یمن فرمانروایی می کرده است و حمیریها زمانی ستاره پرست یعنی از صابئین بودند و سپس به دین عیسی و موسی گرویدند. 11 یمن 1
اشخاص لوط پیامبری که اولین کسی بود که به ابراهیم (ع) ایمان آورد نام مباركش 27 بار در قرآن مجيد ذكر شده است. او پيامبرى صاحب فضيلت بود «وَ إِسْماعِيلَ وَ الْيَسَعَ وَ يُونُسَ وَ لُوطاً وَ كلًّا فَضَّلْنا عَلَى الْعالَمِينَ» (انعام/86) خداوند بوى علم و حكمت عنايت كرده بود «وَ لُوطاً آتَيْناهُ حُكْماً وَ عِلْماً» (انبياء/74) «وَ إِنَّ لُوطاً لَمِنَ الْمُرْسَلِينَ» (صافات/133)«وَ أَدْخَلْناهُ فِي رَحْمَتِنا إِنَّهُ مِنَ الصَّالِحِينَ» (انبياء/75) در آیات قرآن کریم برای حضرت لوط اوصاف زیر آمده است: حكيم (الأنبياء/74) رسول أمين (الشعراء/162-161) صالح (الأنبياء/ 75) مجتبى (الأنعام/87) مرحوم (الأنبياء/75) مهاجر (العنكبوت/26)   سدوم 1
اشخاص نوح اولين پيامبر اولوا العزم، پدر دوم نسل حاضر بشر حضرت نوح (ع) كه نام مباركش چهل و سه بار در قرآن مجيد ياد شده اولين پيامبر اولوا العزم و از بزرگان انبياء (ع) است و كتاب او اولين كتاب آسمانى است كه مشتمل بر شرايع الهى است و شريعت او نيز اولين شريعت خدايى مى‏باشد. نوح علمى اعجمى و منصرف و به معنی «راحت» است. در لغت عرب مصدر و صدا را به گريه بلند كردن است.   عراق 1
اقوام اصحاب الایکه ساکنان بیشه زاری که بر اثر کم فروشی و تکذیب شعیب (ع) با عذاب الهی نابود شدند این عنوان به صورت ترکیب اضافی «اصحاب الایکه» 4بار در سوره های (حجر/78) (شعراء/176) (ص/ 13) (ق/14) آمده است. ایکه به معنای درخت و انبوهی از درختان است. (مقاییس اللغه، ج1، ص156؛ لسان العرب، ج1، ص289)   میان مدینه و شام 1
اقوام اصحاب الرَّس مردمانی در شمار اقوام عذاب شده پیشین به سبب تکذیب و کشتن پیامبرشان رس در لغت به معنای کندن چاه و قبر، مدفون کردن مرده یا غیر آن، چاه کهنه است. (العین، ص 311) قرآن دوبار در آیات (فرقان/37؛ ق/12) از اصحاب رس تنها به عنوان قومی که در پی تکذیب پیامبر خویش با عذاب الهی نابود شدند یاد کرده است. اما هیچ گزارشی درباره هویت، آیین، پیامبر ، مکان و زمان زندگی و چگونگی نابودی آنان و نیز شرح کارهایی که زمینه عذابشان شد ارائه نکرده است   ساحل نشین رود رس در مرز ارمنستان و آذربایجان 1
اقوام عاد قوم هود، تكذيب هود و نزول عذاب نام قبیله عاد بیست و چهار بار در قرآن آمده است. آنچه قرآن كريم از سرگذشت اين قوم آورده چند كلمه است: يكى اينكه قوم عاد، مردمى بوده‏اند كه در « احقاف» زندگى مى‏كردند. (شرح احقاف گذشت) كه اين قوم بعد از قوم نوح بوده‏اند. (اعراف/69؛ ذاریات/46) آيه سوره استفاده مى‏شود كه: آنها مردمى بلند قامت چون درخت خرما بوده‏اند. (قمر/20؛ الحاقه/ 7) مردمى بسيار فربه و درشت هيكل. (اعراف/69) مردمى بوده‏اند سخت نيرومند و قهرمان (سجده/15؛ شعراء/130) و از آيات سوره شعراء و سوره‏هايى غير آن بر مى‏آيد كه اين قوم براى خود تمدنى داشته و مردمى مترقى بوده‏اند، داراى شهرهايى آباد و سرزمينى حاصلخيز و پوشيده از باغ‏ها و نخلستانها و زراعت‏ها بوده‏اند و در آن عصر مقامى برجسته داشته‏اند و در پيشرفتگى و عظمت تمدن آنان همين بس كه در سوره فجر درباره آنان فرموده: «أَ لَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِعادٍ إِرَمَ ذاتِ الْعِمادِ الَّتِي لَمْ يُخْلَقْ مِثْلُها فِي الْبِلادِ». پس آنها بر توانایی و دارایی خود غره شدند و گفتند: كيست كه از ما نيرومندتر باشد! خداى توانا حضرت هود را از ميان آنان برای قوم عاد مبعوث كرد. هود عليه السّلام آن قوم را به يكتاپرستى دعوت مي كرد، ولى آنان كافر و مرتكب معصيت و فساد در زمين شدند، خداى توانا آنان را از باران رحمت خود محروم كرد. بادى را (كه شديدترين عذاب بود) براى نابودى ايشان مأمور كرد.   « احقاف» 1
سایر قرآن نام آخرین کتاب آسمانی معروفترين نام مجموعه وحى محمدى همان قرآن است و اين نام بيشتر از همه نامهاى ديگر، در خود قرآن آمده است. اين كلمه شصت و هشت بار در قرآن تكرار شده و در همه جا به معناى همين كتاب آسمانى است، جز در دو مورد كه به صورت «قرآن الفجر» ذكر شده و منظور از آن نماز صبح مى‏باشد. (اسراء/78) كلمه قرآن بيشتر به صورت تنها ذكر شده و گاهى هم با صفتهايى چون حكيم، مبين، مجيد، كريم، عظيم، ذى الذكر، عربى و در مواردى به صورت «هذا القرآن» آمده است.     1
گیاهان حبه دانه       12
گیاهان طلع ميوه/غنچه/گل       4
گیاهان نَخل درخت خرما درختان بلند قامتی که میوه های متراکم دارند.     1
اعضاي بدن الوريد رگ       1
اشياء حبل ريسمان و طناب       7
اشياء صور شيپور       10
فلزات حديد آهن       6
اعداد سته شش       7
زمان طلوع طلوع خورشيد       6
زمان غروب غروب خورشيد       4
خواندن 651 دفعه

نظر دادن

تماس با ما

اصفهان، شهرک امیریه، خیابان هفتم، فرعی سوم، پلاک 7

03137800803 - 09131649893 - 09131036850

03137800803

 

 آپاراتسروشتلگرامinsta1

logo-samandehi