ورود

عضویت




Search - K2 Improved Search Plugin by Offlajn
جستجو -مجموعه ها
جستجو - تماس ها
جستجو - محتوا
جستجو - خبرخوان ها
جستجو - وب لینک ها
مکان شما:صفحه اصلی»معاد شناسی»طعم مرگ»پرسش و پاسخ»به شدت از ياد مرگ و بي انتهايي آن دنيا مي ترسم يعني حتي با خودم فكر مي كنم كه خدا خيلي مهربان است و اگر باز هم من در بهشت باشم تا كي تا بي نهايت ... خيلي برايم ترسناك است تا حدي كه افسرده مي شوم و به نحوي سعي مي كنم از اين حالت خارج شوم. چه كنم راجع

به شدت از ياد مرگ و بي انتهايي آن دنيا مي ترسم يعني حتي با خودم فكر مي كنم كه خدا خيلي مهربان است و اگر باز هم من در بهشت باشم تا كي تا بي نهايت ... خيلي برايم ترسناك است تا حدي كه افسرده مي شوم و به نحوي سعي مي كنم از اين حالت خارج شوم. چه كنم راجع

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

به شدت از ياد مرگ و بي انتهايي آن دنيا مي ترسم يعني حتي با خودم فكر مي كنم كه خدا خيلي مهربان است و اگر باز هم من در بهشت باشم تا كي تا بي نهايت ... خيلي برايم ترسناك است تا حدي كه افسرده مي شوم و به نحوي سعي مي كنم از اين حالت خارج شوم. چه كنم راجع به بي انتهايي آن دنيا خيلي مي ترسم.در اين باره گفتني است منظور از ياد مرگ و قيامت، نهادينه كردن دورانديشي و فكر حسابرسي در زندگي است و از فوايدي كه در اين گونه روايات درباره ياد مرگ آمده، جايگاه آن به خوبي روشن مي شود. به طور مثال، هنگامي كه آدمي آماج شهوات قرار مي گيرد و يا آلودگي به مال حرام در پيش باشد سفارش شده؛ «فاذكروا الموت».

نكته دوم؛ از مجموعه آموزه هاي ديني به روشني مي توان به اين نتيجه رسيد كه آنچه مطلوب نزد خداوند است حفظ اعتدال است، لذا اگر غرور و سرمستي رو به سوي آدمي آورد بايد با ياد مرگ و زيارت اهل قبور و رسيدگي به مسكينان و... غرور و سرمستي را فروكش داد.و از سوي ديگر، زماني كه گرفتاري و اندوه سراسر وجود ما را گرفت با يادآوري و شكر نعمت ها و ديدار با خويشاوندان و لذت حلال و... حالت رضايت را در خود بازسازي كنيم.در نتيجه با كمى تأمل و تفكر روشن مى‏شود كه ياد مرگ منافاتى با زندگى عادى ندارد و نه تنها موجب افسردگي جوان نمي شود بلكه موجب تحرك و تلاش بيشتر در زندگى و دوري انسان از معاصي و گناهاني كه خود موجب افسردگي مي شود مى‏گردد زيرا اگر انسان حقيقت دنيا و حقيقت مرگ و حقيقت آخرت را شناخت مى‏فهمد كه خلقت او براى زندگى جاويد در آخرت است ولى همان گونه كه آمدن به دنيا بدون گذراندن رحم مادر و رشد جنين ممكن نيست، زندگى در آخرت هم بدون گذر از دنيا ميسور نمى‏باشد و آنچه كه موجب عبور انسان از دنيا به عالم برزخ سپس آخرت مى‏شود مرگ است. پس مردن يك پل ارتباطى براى رسيدن به آخرت مى‏باشد. از طرفى هم آخرت جايگاه جزا و ثواب و عقاب است نه جاى عمل و اين دنيا است كه مزرعه آخرت است پس هر چه بيشتر انسان به ياد مرگ، اين كانال عبور به سوى آخرت باشد در دار عمل كه دنيا باشد بيشتر تلاش و مواظبت مى‏كند و توشه بيشترى براى آن سفر طولانى برمى‏دارد، كسى كه هميشه در ذهن دارد كه هفته آينده به يك مسافرت طولانى مى‏رود از هر لحظه اوقات باقى مانده جهت فراهم نمودن وسائل سفر استفاده بهينه مى‏نمايد.
بنابراين بايد توجه داشت كه ياد مرگ موجب رشد و تكامل انسان براي رسيدن به يك زندگى ايده‏آل و بهتر مي باشد
البته ياد مرگ فوايد زيادي دارد كه در ذيل به روايتي كه در اين مورد آمده است اكتفا مي كنيم:
حضرت اميرالمؤمنين(ع)، فوايد ياد مرگ را امور ذيل شمرده‏اند:
1. ياد مرگ سبب بازداشتن انسان از بيهودگى و بازى‏هاى دنيوى مى‏شود: «به خدا سوگند، ياد مرگ مرا از هزل و بيهودگى منع مى‏كند».نهج البلاغه، خطبه 84، ص 66.
2. انديشه مرگ مانع انجام دادن كارهاى زشت و ناروا است: «هان! بر هم زننده لذت‏ها، تيره كننده شهوت‏ها، و برنده آرزوها را به ياد آريد، آن‏گاه كه به كارهاى زشت شتاب مى‏آريد».همان، خطبه 99، ص 92.
3. ياد مرگ موجب انجام دادن اعمال و كردار نيك مى‏شود: «آن كه مرگ را چشم داشت، در كارهاى نيك پاى پيش گذاشت»همان، كلمات قصار 31، ص 364.
4. تذكر مرگ سبب بى‏رغبتى و كم‏خشنودى در دنيا مى‏شود: «آن كه مرگ را بسيار ياد كند، از دنيا به اندك خشنود شود».همان، كلمات قصار 349، ص 423.
5. انديشه مرگ و تفكر در مردگان پيشين باعث عبرت‏آموزى است: «پنداشتند كه جاى مردگان تهى است؛ حال آن كه سخت مايه عبرت‏اند... مايه پند باشند، بهتر است تا وسيله فخر و بزرگوارى».همان، خطبه 221، ص 252.
براى آگاهى بيشتر ر.ك: معاد، شهيد مطهرى.
در رابطه با ابديت جهان آخرت به نظر مي رسد جاوداني در جهان آخرت را با جاوداني در اين دنيا را مقايسه كرده ايد و با توجه به خسته كننده بودن و ملالت آور بودن جاودانگي در دنيا، گمان كرده ايد همين ويژگي ها در آخرت نيز هست پس جاوداني در آخرت زيبا و پسنديده نيست و اي كاش در آن دنيا جاويدان نباشيم. بنابراين اگر از معناي دقيق جاودانگي در آخرت و چگونگي آن شناخت حاصل كنيد چه بسا اين وحشت به وجود آمده از بين برود بلكه به آن علاقه مند هم بشويد. شكي نيست بين اين جهان و جهان آخرت تفاوت هاي زيادي هست در اينجا با توجه به سؤال شما درباره جاودانگي به 3 تفاوت بين دنيا و آخرت اشاره مي كنيم تا ترسيم و شناخت دقيق تري از جاودانگي در دنيا و آخرت حاصل شود. اين تفاوت ها عبارتند از:
1. ثبات و تغيير
در اين جهان، حركت و تغيير هست. كودك، جوان مي‏گردد، كامل مي‏شود، به پيري مي‏رسد و سپس مي‏ميرد. در اين جهان، نوها كهنه مي‏شود و كهنه‏ها از بين مي‏رود؛ ولي در جهان آخرت پيري و كهنگي وجود ندارد، مرگي هم در كار نيست. آنجا جهان بقاء است و اينجا جهان فناء، آنجا خانة ثبات و قرار است و اينجا خانة زوال و فنا.
2. زندگي خالص و ناخالص
دومين تفاوت، اين است كه در اين جهان، موت و حيات، مرگ وزندگي با هم آميخته است، ولي آن جهان سرا پا زندگي است. در اينجا جماداتي و حيواناتي وجود دارند و هر كدام به ديگري تبديل مي‏گردند. جسمي كه اكنون بدن ماست و حيات دارد زماني مرده و جماد بوده است و بار ديگر نيز حيات از آن جدا مي‏گردد و به حالت جمادي بر مي‏گردد. زندگي و مرگ در دنيا مخلوط به هم‏اند. اما در آخرت چنين نيست؛ آنجا يكپارچه حيات است.
3. خستگي و دلزدگي و ملال
در دنيا انسان هميشه طالب چيزي است كه ندارد و دلزده از چيزي است كه دارد؛ اما در جهان آخرت به حكم آنكه به آنچه در اعماق فطرت و شعور شخصي خود دلبستگي داشته و گمشدة واقعي او بوده است، يعني حيات جاويد در جوار ربّ العالمين رسيده است به هيچ‏وجه خستگي و ملال و دلزدگي برايش پيدا نمي‏شود.
اكنون با توجه به تفاوت هاي بيان شده بين دنيا و آخرت به عرضتان مي رسانيم كه جاودانگي در جهان آخرت نه از سكون برخوردار است و نه اينكه حيات و زندگي به همراه نقص و ضعف و كمبود و ناملايمات است و نه استمرار زندگي در آنجا ملالت آور و خسته كننده است.
اولا، در اين دنيا زماني كه انسان دچار تكرار، سكون، ضعف و نقص مي شود، احساس خستگي دارد كه هيچ يك از آنها در آن جهان نيست.
ثانيا، در جهان آخرت لذت هاي مادي و معنوي آنچنان متنوع و متكثر است كه هرگز احساس تكراري بودن نمي كند.
ثالثا، جهان آخرت بهشت و رحمت الهي، از مراتب و مراحل معنوي مادي بسيار زيادي برخوردار است و امكان صعود و بالا رفتن به مقامات و درجات بالا فراهم است. پس همه چيز و هميشه نو و جديد است پس از جاودانگي چه وحشتي بايد داشت.
حتي جاودان بودن در بهشت و قرب الهي نيز داراي مراتب و مراحل و درجاتي است كه هر درجه اي از آن با درجات قبلي متفاوت است و متكامل تر است. از همه مهمتر بايد به عرضتان برسانيم كه بر طبق آيات روايات آنچه مي توان در آنجا خواهد بود طبق ميل و گرايش انسان ولي چگونگي جهات آخرت چندان روشن نيست و بايد از نزديك آن را مشاهده و لمس كرد ولي مسلم آن است كه ويژگي هاي آن جهان متفاوت از ويژگي هاي اين جهان است و چون انسان خواستار بقاي دائمي است، در آن جهان، به اين خواسته و تمايل دروني و فطري اش خواهد رسيد. به گونه اي كه هرگز دچار ضعف، نقص، ملالت، خستگي و... نخواهد شد.

خواندن 329 دفعه

نظر دادن

تماس با ما

اصفهان، شهرک امیریه، خیابان هفتم، فرعی سوم، پلاک 7

03137800803 - 09131649893 - 09131036850

03137800803

 

 آپاراتسروشتلگرامinsta1

logo-samandehi