ورود

عضویت




Search - K2 Improved Search Plugin by Offlajn
جستجو -مجموعه ها
جستجو - تماس ها
جستجو - محتوا
جستجو - خبرخوان ها
جستجو - وب لینک ها

احادیث و سخنان

(لِلسَّلامِ سَبْعُونَ حَسَنَهً تِسْعٌ وَ سِتُّونَ لِلْمُبْتَدِءِ وَ واحِدَهٌ لِلرّادِّ)
سلام کردن هفتاد حسنه دارد، شصت و نُه حسنه از آنِ سلامکننده و یکی از آنِ جواب دهنده است.

(لا تَقُولُوا بِأَلـْسِنَتِکُمْ ما یَنْقُصُ عَنْ قَدْرِکُمْ)
چیزی به زبانتان نیاورید که از ارزش شما بکاهد.

ترمذی‌ و طبرانی‌ و ذهبی‌ از علی‌(ع) روایت‌ کرده‌اند که‌ آن‌ حضرت‌ نقل‌ کرده‌اند که‌رسول‌ خدا(ص) دست‌ حسن‌ و حسین را گرفتند و گفتند: «کسی‌ که‌ مرا و این‌ دو را و نیز پدر و مادر آنها را دوست‌ بدارد، روز قیامت‌ هم‌ مرتبه ‌من‌ است‌». طبری‌ در ذخائرالعقبی‌ از رسول‌ خدا(ص) روایت‌ کرده‌ که‌ آن‌ حضرت‌ فرمودند: «اولین‌ کسانی‌ که‌ وارد بهشت‌ می‌شوند من‌ و فاطمه‌ و حسن‌ و حسین می‌باشیم‌. از رسول‌ خدا(ص) سؤال‌ شد: ای‌ رسول‌ خدا دوستان‌ چه‌؟ گفتند: پشت‌ سر شما {فاطمه‌ وحسنین‌}».

(عِبادَ اللّهِ إِتَّقُوا اللّهَ وَ کُونُوا مِنَ الدُّنْیا عَلی حَذَر فَإِنَّ الدُّنْیا لَوْ بَقِیَتْ عَلی أَحَد أَوْ بَقِی عَلَیْها لَکانَتِ الأَنْبِیاءُ أَحَقَّ بِالْبَقاءِ وَ أَوْلی بِالرِّضا وَ أَرْضی بِالْقَضاءِ غَیْرَ أَنَّ اللّهَ خَلَقَ الدُّنْیا لِلْفَناءِ فَجَدیُدها بال وَ نَعیمُها مُضْمَحِلٌّ وَ سُرُورُها مُکَفْهِرٌ وَ الْمَنْزِلُ تَلْعَهٌ وَ الدّارُ قَلْعَهٌ. فَتَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیْرَ الزّادِّ التَّقْوی وَ اتَّقُوا اللّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ)
بندگان خدا! از خدا بترسید و از دنیا برحذر باشید که اگر بنا بود همه دنیا به یک نفر داده شود و یا یک فرد برای همیشه در دنیا بماند، پیامبران برای بقا سزاوارتر بودند و جلب خشنودی آنان بهتر و چنین حکمی خوش آیندتر بود، ولی هرگز! زیرا خداوند دنیا را برای فانی شدن خلق نموده که تازه‌هایش کهنه و نعمت‌هایش زایل خواهد شد و سرور و شادی‌اش به غم و اندوه مبدّل خواهد گردید، منزلی پست و خانه ای موقّت است، پس برای آخرت خود توشه‌ای برگیرید و بهترین توشه آخرت تقواست، از خدا بترسید، باشد که رستگار شوید.

(مَنْ طَلَبَ رِضَا اللّهِ بِسَخَطِ النّاسِ کَفاهُ اللّهُ أُمُورَ النّاسِ، وَ مَنْ طَلَبَ رِضَا النّاسِ بِسَخَطِاللّهِ وَکَلَهُ اللّهُ إِلَی النّاسِ)
هر کس رضای خدا را به غضب مردم بجوید، خدا او را از کارهای مردم کفایت می‌کند، و هر کس خشنودی مردم را به غضب خدا بجوید، خدا او را به مردم واگذارد.

(وَ الْخَدْعُ عِنْدَنا أَهْلَ الْبَیْتِ مُحَرَّمٌ)
حیله و نیرنگ نزد ما اهل بیت حرام است.

۶٫ یَا اَهْلَ الْکُوفَهِ اَنْتُمْ الْاَحِبَّهُ الْکُرَماءُ، وَ الشِّعارِ دُونَ الدِّثارِ، فَجِدُّ وَ فی إِحْیَاءِ مَا دَثَرَ بَیْنَکُمْ، وَ تَسْهیلِ مَا تَوَعَّرَ عَلَیْکُمْ، اَلا إِنَّ الْحَرْبَ شَرُّها ذَریعٌ، وَطَعْمُها فَظیعٌ، هِیَ جُرَعٌ مُسْتَحْساهٌ، فَمَن اَخَذَلَها اَهْیَتَها، وَ اسْتَعَدَّلَها عُدَّتَها، وَلَمْ یَاْلَمْ کُلُومَها عِنْدَ حُلُولِها، فَذاکَ صاحِبُهَا، وَ مَنْ عَاجَلَها قَبْلَ اَوانِ فُرْصَتَها، وَ اسْتِبْصارِ سَعْیِه فِیها، فَذَاکَ قَمِنٌ، اِلاَّ اَنْ یَنْفَعَ قَوْمَهُ، وَ اِنْ یَهْلِکْ نَفْسَهُ نَسْئَلُ اللَّهِ بُقِوَّتِهِ اَنْ لایَذْعَمِکُمْ بِالْفِتْنَهِ. [۶۸] .بنابر روایت نصربن مزاحم حضرت امیرالمومنینعلیه السلام چون تجهیز سپاه برای جهاد اهل شام نمود خطبه انشاء فرمود سپس فرزند ارجمندش حضرت امام حسنعلیه السلام و بعد حضرت امام حسینعلیه السلام بپای خواست و خطبه بدین مضمون ایراد فرمود و مردم را دعوت به جهاد نمود.پس از حمد و ثنای پروردگار فرمود: ای مردم کوفه شمائید آن دوستان با کرامت از خواص نه مانند سایر ناس.پس بکوشید در زنده کردن آنچه کهنه و مندرس گشته در میان شما (یعنی احکام دین خدا) و آسان نمودن آنچه سخت و دشوار گشته است بر شما.بلی جنگ صدماتش سریع و سخت است و طعمش ناگوار و همانا جرعههای آن پیدرپی و گلوگیر است هر کس خود را مهیا سازد برای آن آماده کند اسباب آن را سختیها و زخمهای جنگ او را بدرد نیاورد این چنین است کسیکه جنگجو باشد.اما کسیکه به جنگیدن عجله کند و پیش تازد قبل از آنکه فرصت بدست آید و کوشش او از روی بینائی نباشد این گونه جنگ تندروی خواهد بود مگر آنکه برای قومش بهره و فائده داشته باشد اگر چه خود را به هلاکت انداخته و از خداوند مسئلت مینمایم که خداوند شما را در فتنهها نکوبد و در هم نشکند.
برگرفته از کتاب از مدینه تا مدینه و حماسه حسینی نوشته: غلام حسین اسدی

معلوم است که یک انقلاب سیاسی محتاج به عده و نفرات و جمعیت و افراد است و بدون افراد و سرباز و سپاه انقلاب سیاسی نتیجه بخش نمی شود.پس اگر کسی قیام کند و اعلان مخالفت با حکومت بدهد و به جمع قشون و سپاه اهمیت ندهد، نمی توان او را طالب ریاست دانست. و اگر از این هم جلوتر رفت و لشکر خود را با اعلام عاقبت حزن انگیز و پایان پر اندوه قیام خویش از دور خود متفرق ساخت و بلکه رسماً به آنها اجازه کناره گیری داد، رهبر این قیام به فکری که متهم نمی شود فکر سیاست، سلطنت طلبی و حکومت است.

و عبیدلی (ره) بعد از جملات بالا که از امام صادق علیهالسلام از حسن مثنی (ره) نقل میکند بعد ورود خودشان را به مدینه و امر حاکم مدینه [ صفحه ۸۲] عمرو بن سعید الاشدق که منادی در کوچه و بازار مدینه ندا در داده که امام زین العابدین علیهالسلام با عموزادهها و عمههای خود وارد مدینه میشود نقل کرده و گوید: مردها و زنها و اطفال ناله و فریادکنان بیرون دویدند و بانوان بنیهاشم ندای واحسیناه واحسیناه واحسیناه بلند کرده بودند و سه روز و شب [۶۴] اقامهی عزا شد و زنهای بنیهاشم و اهل مدینه دور ما را گرفته و اجتماع کرده بودند بعد مسندا نقل کرده و گوید: کانت زینب بنت علی علیهالسلام و هی بالمدینه تالب الناس علی القیام باخذ ثار الحسین [ صفحه ۸۳] علیهالسلام فلما قام عبدالله بن الزبیر بمکه و حمل الناس علی الاخذ بثار الحسین علیهالسلام و خلع یزید بلغ ذلک اهل المدینه فخطبت فیهم زینب و صارت تولبهم علی القیام للاخذ بالثار فبلغ ذلک عمرو بن سعید فکتب الی یزید یعلمه بالخبر فکتب الیه: ان فرق بینها و بینهم فامر ان ینادی علیها بالخروج من المدینه و الاقامه حیث تشاء فقالت قد علم الله ما صار الینا قتل خیرنا و انسقنا کما تسقا الانعام و حملنا علی الاقتاب فوالله لا خرجنا و ان اهریقت دمائنا فقالت لها زینب بنت عقیل یا ابنه عماه قد صدقنا الله وعده و اورثنا الارض نتبوا منها حیث نشاء فطیبی نفسا و قری عینا و سیجزی الله الظالمین اتریدین بعد هذا هوانا ارحلی الی بلد آمن ثم اجتمع علیها نساء بنیهاشم و تلطفن معها فی الکلام و واسینها. بعد عبیدلی (ره) گوید: و بالاسناد المذکور مرفوعا الی عبیدالله بن ابیرافع قال: سمعت محمد اباالقاسم ابن علی [۶۵] یقول: لما قدمت زینب بنت علی علیهالسلام من الشام الی المدینه مع النساء و الصبیان ثارت فتنه بینها و بین عمرو بن سعید الاشدق و الی المدینه من قبل یزید فکتب الی یزید [۶۶] یشیر علیه بنقلها من المدینه فکتب له بذلک فجهزها هی و [ صفحه ۸۴] من اراد السفر معها من نساء بنیهاشم الی مصر فقدمتها لایام بقیت من رجب.
برگرفته از کتاب تحقیق در باره اولین اربعین سید الشهداء نوشته آقای محمد علی قاضی طباطبایی

صفوان بن مهران جمال رضواناللهعلیه گوید: وارد شدم به حضور حضرت موسی بن جعفر علیهماالسلام به من فرمود یا صفوان هر چیز از تو خوب و زیباست مگر یک چیز عرض کردم فدای تو شوم کدام چیز است آن؟ فرمود: کرایه دادن تو شترهای خود را به این مرد یعنی هارونالرشید عرض کردم: به خدا قسم من آنها را به وی کرایه ندادم از روی فرح و سرور شدید [۴۱] و نه برای صید لهو، ولی کرایه دادم برای [ صفحه ۴۷] راه مکه و خودم هم مباشرت آن را نمیکنم بلکه آدمهای خود را میفرستم یعنی از شترها مواظب باشند به من فرمود: یا صفوان آیا کرایهی تو در ذمهی آنها میماند؟ عرض کردم بلی فدای تو شوم فرمود: آیا دوست داری بقای آن ظالمها را تا این که کرایه تو وصول بشود؟ عرض کردم بلی فرمود: هر کس دوست دارد باقی ماندن آنها را او از آن ظالمهاست و هر کس باشد بر آتش وارد خواهد شد یعنی آخر کارش بر جهنم است. صفوان گوید: رفتم و تمامی شترهایم را تا آخر آنها که یکی نیز نماند فروختم و گزارش این کار به هارون رسید مرا خواست و به من گفت یا صفوان به من رسیده و گزارش دادهاند که تو شترها را فروختهای؟ گفتم بلی فروختهام گفت برای چه؟ گفتم پیر شدهام و آدمهای من به کارها نمیرسند گفت: هیهات هیهات من میدانم به تو که اشاره کرده به این کار که کردهای به تو اشاره کرده موسی ابن جعفر علیهماالسلام گفتم: من با موسی بن جعفر علیهماالسلام کاری ندارم گفت: ترک کن این حرفها را از خودت هرگاه نبود حسنصحبت تو البته تو را میکشتم [۴۲] . [ صفحه ۴۸] خداوند احدیت جلت عظمته نیز در قرآن مجید میفرماید: و لا ترکنوا الی الذین ظلموا فتمسکم النار [۴۳] یعنیاندک میلی به آنها که ظلم کردند ننمائید تا این که آتش بر شما برسد. رکون: اندک میل کردن را گویند کجا برسد که انسان ظالم را دوست دارد و بقای او را بخواهد و آیهی شریفه کسی را گوید که از وی ظلم صادر شده کجا رسد که فرد شاخص و مصداق حقیقی ظالم باشد و به این جهت بود که یکی از بزرگان وقتی این آیه را شنید غش کرد رجوع شود به تفاسیر قرآن مجید.
برگرفته از کتاب تحقیق در باره اولین اربعین سید الشهداء نوشته آقای محمد علی قاضی طباطبایی

صفحه1 از4

تماس با ما

اصفهان، شهرک امیریه، خیابان هفتم، فرعی سوم، پلاک 7

03137800803 - 09131649893 - 09131036850

03137800803

 

 آپاراتسروشتلگرامinsta1

logo-samandehi